
Bioodpad sa definuje ako biologicky rozložiteľný odpad zo záhrad a parkov, potravinový a kuchynský odpad z domácností, reštaurácií, prevádzok poskytovateľov stravovacích služieb a maloobchodov a porovnateľný odpad z potravinárskych prevádzok. Nezahŕňa zvyšky z lesného hospodárstva ani poľnohospodárstva, hnoj, čistiarenský kal či iný biologicky rozložiteľný odpad, ako sú prírodné textílie, papier alebo spracované drevo. Nezahŕňa ani vedľajšie produkty potravinárskej výroby, ktoré sa nikdy nestanú odpadom.
V súčasnosti je hlavnou ekologickou hrozbou súvisiacou s bioodpadom (a ďalšími biologicky rozložiteľnými odpadmi) metán, ktorý vzniká pri rozklade takéhoto odpadu na skládkach a ktorý v roku 1995 predstavoval asi 3 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ-15. Smernica o skládkach odpadov (1999/31/ES) stanovuje povinnosť členských štátov znížiť do roku 2016 (v prípade niektorých krajín do roku 2020) množstvo biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu ukladaného na skládky na 35 % úrovne z roku 1995, čo výrazným spôsobom zmierňuje dôsledky tohto problému.
Úvod
Konkrétne možnosti nakladania s inam odkloneným odpadom táto smernica o skládkach odpadov nepredpisuje. Najvýznamnejším prínosom správneho nakladania s bioodpadom by – okrem toho, že to zabráni vzniku emisií skleníkových plynov – bolo vytváranie kvalitného kompostu a bioplynu, ktoré prispievajú k zvýšeniu kvality pôdy a účinnejšiemu využívaniu zdrojov, ako aj k vyššej úrovni energetickej sebestačnosti. V praxi však členské štáty často nie sú ochotné kompostovať či vyrábať bioplyn a radšej volia zdanlivo najjednoduchšiu a najlacnejšiu možnosť, akou je spaľovanie alebo skládkovanie bez toho, aby zohľadnili skutočné prínosy a náklady, ktoré táto možnosť prináša z hľadiska životného prostredia.
V rámci nakladania s bioodpadom je skládkovanie bezpochyby tou najhoršou možnosťou. Zdá sa však, že v prípade spracovania biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý nesmeruje na skládku, existuje niekoľko možností priaznivých pre životné prostredie. Na nakladanie s bioodpadom sa síce tiež vzťahuje hierarchia priorít nakladania s odpadmi, ale v zvláštnych prípadoch sa od nej možno oprávnene odchýliť, pretože ekologický vplyv rôznych možností, ktoré sú pre nakladanie s týmto odpadom k dispozícii, závisí od viacerých miestnych faktorov, napr. od systémov zberu, od zloženia a kvality odpadu, klimatických podmienok, od potenciálu využitia rôznych produktov získaných z odpadu, ako je elektrická energia, teplo, plyn bohatý na metán alebo kompost. Národné stratégie nakladania s týmto odpadom by sa mali preto definovať transparentným spôsobom a mali by sa zakladať na štruktúrovanom a komplexnom prístupe, ako je uvažovanie z pohľadu celého životného cyklu. S cieľom pomôcť tým, ktorí rozhodujú o čo najlepšom využití biologicky rozložiteľného odpadu v súlade s hierarchiou priorít pri nakladaní s odpadmi, pripravila Komisia súbor pokynov, ako v rámci plánovania nakladania s bioodpadom uplatniť prístup posudzovania životného cyklu a uvažovania z hľadiska celého životného cyklu. Pokyny sú k dispozícii tu.
Otázku nakladania s bioodpadom rieši viacero právnych nástrojov EÚ. Revidovaná rámcová smernica o odpade uvádza všeobecné požiadavky na nakladanie s odpadmi, ako je ochrana životného prostredia a ľudského zdravia pri spracovaní odpadu a prioritná recyklácia odpadu, a ďalej obsahuje špecifické prvky súvisiace s bioodpadom (nové ciele recyklácie komunálneho odpadu, ktorý môže obsahovať biologický odpad) a mechanizmus umožňujúci stanoviť kritériá kvality kompostu (kritéria toho, kedy odpad prestáva byť odpadom). Skládkovaniu bioodpadu sa venuje smernica o skládkach odpadov, ktorá vyžaduje odklon biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu zo skládok.Smernica o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia (ktorú čoskoro nahradí smernica o priemyselných emisiách) stanovuje hlavné zásady povoľovania a kontroly zariadení na spracovanie bioodpadu s kapacitou presahujúcou 50 ton za deň. Spaľovanie bioodpadu upravuje smernica o spaľovaní odpadov, zatiaľ čo hygienické predpisy pre kompostárne a zariadenia na výrobu bioplynu, kde sa spracovávajú vedľajšie produkty živočíšneho pôvodu, upravuje nariadenie o vedľajších produktoch živočíšneho pôvodu.
Podrobnejšie informácie o aktuálnej práci Komisie na ďalšom riadení a na ďalších predpisoch upravujúcich nakladanie s bioodpadmi vrátane štúdií k tejto téme nájdete v časti „Vývoj”.
Vývoj
V nadväznosti na ustanovenia tematickej stratégie predchádzania vzniku odpadu a jeho recyklovania (COM 2005 (666) v konečnom znení) zameranej na potrebu riešiť normy kompostovania na úrovni EÚ a v reakcii na výzvu v článku 22 rámcovej smernice o odpadoch (2008/98/ES) vyžadujúcu, aby Komisia posúdila nakladanie s bioodpadmi a prípadne predložila návrh, začala Komisia prípravné práce na návrhu potenciálnej legislatívy o bioodpade.
Kroky projektu
1. Zelená kniha
Prvým krokom v tomto procese je Zelená kniha o nakladaní s bioodpadom v EÚ.
- Zelená kniha o nakladaní s biologickým odpadom v Európskej únii
- Pracovný dokument dopĺňajúci Zelenú knihu
- Zhrnutie pripomienok prijatých k Zelenej knihe
2. Posúdenie vplyvu
Druhým krokom je príprava posúdenia vplyvu potenciálneho legislatívneho návrhu. Cieľom tejto aktivity je vo všeobecnosti preskúmať, ako by bolo možné zlepšiť spôsoby nakladania s bioodpadom v EÚ, a poskytnúť príslušné posúdenie možností politík vrátane ekologických, ekonomických a sociálnych vplyvov, ale aj prípadných rizík/príležitostí.
Medzi úlohy patria okrem iného tieto položky:
- zabezpečenie analýzy a syntézy ďalších konzultácií, štúdií a prehľadu najnovších poznatkov v rámci príspevku k posúdeniu vplyvu,
- odhad vytvárania bioodpadu a jeho potenciálneho spracovania podľa súčasnej legislatívy,
- podpora celkového posúdenia možností politík a ich relatívnych predností.
Posúdenie bude zahŕňať základný scenár z hľadiska politík a postupov v celej EÚ na nasledujúcich 10 rokov a ich možných vplyvov na vytváranie a spracovanie bioodpadu pre každý členský štát a na úrovni EÚ 27. Podľa základného scenára sa posúdia pravdepodobné prínosy a náklady na opatrenia dodatočných alebo zmenených politík týkajúcich sa nakladania s bioodpadom v EÚ (napríklad vrátane povinnosti separovaného zberu alebo cieľov recyklácie bioodpadu) v porovnaní s existujúcimi a plánovanými politikami. Vyhodnotením sa overí, či súčasné opatrenia politík riešia otázku riadneho nakladania s bioodpadom dostatočne a či by dodatočné opatrenia v tejto oblasti priniesli nejaké podstatné zlepšenia.
Toto vyhodnotenie sa bude zakladať na existujúcich štúdiách a znalostiach a zaplní všetky zistené medzery v znalostiach a údajoch, aby poskytlo úplný obraz o súčasnej situácii a budúcich potrebách.
V súčasnosti sa očakáva, že dodatočné opatrenia, ktoré sa majú posúdiť, budú zahŕňať možnosti už navrhnuté v dokumente „Predbežné posúdenie vplyvu vypracované pre iniciatívu zaoberajúcu sa biologickým spracovaním biologicky rozložiteľného odpadu“ (pozrite si nižšie uvedené „štúdie“), tzn.
a) stanovenie noriem kompostovania,
b) stanovenie noriem kompostovania a cieľov recyklácie bioodpadu (spoločné pre všetky členské štáty),
c) normy kompostovania a ciele recyklácie stanovené pre jednotlivé členské štáty
a ešte štvrté opatrenie, ktoré bude stanovené.
Konečný súbor možností, ktoré sa majú posúdiť, bude vychádzať z výsledkov konzultácií k Zelenej knihe a aktuálnej prípravnej práce projektového tímu.
Štúdie podporujúce posúdenie vplyvu:
Pri príprave posúdenia vplyvu Komisii pomáhali spoločnosti ARCADIS Belgium a Eunomia Research & Consulting, ktoré vypracovali správu „Posúdenie možností zlepšenia nakladania s bioodpadom v EÚ“.
- Záverečná správa (pdf~3,2 MB)
- Príloha A – základný scenár (pdf~2,2 MB)
- Príloha B – scenáre 2 a 2a (pdf~1,5 MB)
- Príloha C – scenáre 3 a 3a (pdf~1,3 MB)
- Príloha D – priemyselný bioodpad (pdf~1,23 MB)
- Príloha E – prístup k nákladom (pdf~1,6 MB)
- Príloha F – predpoklady z hľadiska životného prostredia (pdf~1,9 MB)
3. Oznámenie Komisie o budúcich opatreniach v oblasti nakladania s biologickým odpadom v Európskej únii – COM(2010)235 v konečnom znení
Dňa 18. mája 2010 Komisia uverejnila oznámenie o svojej analýze možností nakladania s bioodpadom a možných budúcich krokoch v tejto oblasti.
Text oznámenia nájdete tu spolu s prílohou obsahujúcou podrobnejšiu analýzu súčasnej situácie a scenárov nakladania s bioodpadom (tlačová správa).
4. Následný postup po oznámení
- Analýza vhodnosti stanovenia cieľov pre recykláciu bioodpadu – konzultácie so zúčastnenými stranami.
- Posúdenie uskutočniteľnosti stanovenia cieľov recyklácie bioodpadu v EÚ vrátane aspektov subsidiarity – záverečná správa.
5. Revízia rámcovej smernice o odpadoch
Ako sa uvádza v oznámení (kapitola – 7.1.2. Spracovanie vzniku biologického odpadu), Komisia prisľúbila, že v rámci revízie rámcovej smernice o odpadoch bude pokračovať v analýze vhodnosti cieľov navrhnutých v oblasti recyklácie biologického odpadu v roku 2014 a cieľ nakladania s bioodpadom bude musieť byť v súlade s intenzívnejším separovaným zberom, aby sa zaistila dobrá kvalita kompostu a digestátu.
Dňa 2. júla 2014 Európska komisia prijala legislatívny návrh a prílohu s cieľom preskúmať ciele súvisiace s odpadmi uvedené v smernici o skládkach odpadov 1999/31/ES, ako aj ciele recyklácie a iné ciele súvisiace s odpadmi v rámcovej smernici EÚ o odpadoch 2008/98/ES a v smernici o obaloch a odpadoch z obalov 94/62/ES.
Medzi hlavné prvky návrhu týkajúceho sa bioodpadu patria tieto položky:
- zvýšenie recyklácie a prípravy na opätovné použitie komunálneho odpadu (vrátane bioodpadu) do roku 2030 na 70 %,
- postupné ukončenie skládkovania do roku 2025 v prípade recyklovateľného odpadu (vrátane plastov, papiera, kovov, skla a bioodpadu) na skládkach odpadu, ktorý nie je klasifikovaný ako nebezpečný – čo zodpovedá maximálnej miere skládkovania na úrovni 25 %,
- opatrenia zamerané na zníženie vytvárania potravinového odpadu o 30 % do roku 2025,
- zavedenie oddeleného zberu bioodpadu.
Ďalšie informácie o tejto iniciatíve vrátane znenia legislatívneho návrhu a podkladových dokumentov nájdete tu.
Podkladové informácie
Príprava pokynov na nakladanie s bioodpadom
Ako sa uvádza v oznámení COM(2005)666 o tematickej stratégii predchádzania vzniku odpadu a jeho recyklovania, Komisia pripravuje pre tvorcov politík usmernenia o uplatňovaní uvažovania z hľadiska celého životného cyklu v prípade politík nakladania s bioodpadom.
Aktualizované informácie možno nájsť na webových stránkach JRC venovaným aktualizovaným pokynom k uvažovaniu z hľadiska celého životného cyklu pri nakladaní s komunálnym biologicky rozložiteľným odpadom.
Štúdie
- Komisia podporuje rozsiahly výskum v oblasti biologicky rozložiteľných plastov. Spoločenstvom financovaná webová lokalita BIOMAT uvádza podrobnosti o rozsiahlom výskume bioplastov, ktorý prebieha ostatných 15 rokov v rámci rôznych rámcových programov. Značný potenciál pre výskumné projekty o bioplastoch poskytuje Siedmy rámcový program (2006 – 2010), a to naprieč niekoľkými témami, najmä v oblasti biorafinérií a mikrobiálnych látok. Ďalšie informácie o možnostiach financovania výskumu Spoločenstvom nájdete aj tu: https://cordis.europa.eu/en/home.html.
- Ťažké kovy a organické zlúčeniny v odpadoch používaných ako organické hnojivá (júl 2004)
- Ekonomická analýza možností nakladania s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom (2002)
- Predbežné posúdenie vplyvu vypracované pre iniciatívu zaoberajúcu sa biologickým spracovaním biologicky rozložiteľného odpadu (2004)
- Záverečná správa (pdf~655 kB)
- Publikácie